استرس هاي كوتاه مدت كاهش موقتي اشتها را به دنبال دارد

 پایگاه اطلاع رسانی صاعقه

 

  پایگاه اطلاع رسانی صاعقه::تحقيقات نوين پزشكي،نشان داده در هنگام استرس هاي كوتاه مدت به علت عملكرد اعصاب سمپاتيك و ترشح هورمون نور آدرنالين " كاهش موقتي اشتها " در افراد ايجاد مي شود.

دكتر نصير دهقان پزشك و پژوهشگر طب سنتي در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران گفت: نتیجه مطالعات نشان مي دهند الگوهاي ژنتیکی هر فرد يكي از عوامل تعيين كننده در مشكلات پر خوری، اضافه وزن و می باشند؛ بسیاری از بیمارانی که روزانه به مراکز مربوطه مراجعه می کنند عقیده دارند که حتی اگر آب هم بخورند چاق می شوند! که حقیقتا چنین نمی باشد؛ البته مسائلی از قبیل کاهش سوخت و ساز و متابولیسم پایه بدن در ابتدای راه تشخیص و درمان افزایش وزن و چاقی باید از طریق شرح حال، معاینات و انجام آزمایشات مربوطه به دقت مورد توجه قرار بگیرند. کاهش علاوه بر علل ژنتیکی ، عوامل متعددی در زمینه اضافه وزن و چاقی دخیل هستند که یکی از مهم ترین آن ها تنش ها و استرس های روزانه و تاثیر آن بر افزایش اشتهای احتمالی و نتیجتا چاقی است.
 
وي افزود: تحقيقات نوين پزشكي، بررسي اين موضوع را مورد توجه قرار داده و مشاهده شده که در حقیقت در هنگام استرس هاي كوتاه مدت به علت عملكرد اعصاب سمپاتيك و ترشح هورمون نور آدرنالين " كاهش موقتي اشتها "  در افراد ايجاد مي شود. 
 
دهقان تصريح كرد: البته تاثیر استرس های دراز مدت بر اشتها کاملا متفاوت گزارش شده، به گونه اي كه استرس هايي كه در افراد منجر به افسردگي مي گردند، افزايش وزن آن ها را به دنبال دارند. به این صورت که بدن انسان در زمان استرس های طولانی مدت، اقدام به ترشح مکرر هورمون های تنش زایی مانند کورتیزون می نماید و در پی آن مغز انسان دچار کمبود نوروترنسمیتر سروتونین شده و برای حفظ وضعیت متعادل زیست-شیمیایی خود،  دستور افزایش اشتها و دريافت قابل ملاحظه اي كالري را صادر می کند.
 
وي با اشاره به اينكه استرس هاي طولانی مدت می تواند با ایجاد خلق افسرده در فرد، تمایل آن ها را به انجام تحرک ها و ورزش های روزانه کمتر کند گفت: این عامل نیز با کاهش سوخت و ساز و متابولیسم پایه بدن می تواند در ایجاد اضافه وزن و چاقی موثر باشد.

این صفحه را به اشتراک بگذارید